Overtuigende teksten: Onderzoek en ontwerp (2e ed.)

Hoe komt het dat woorden gedrag kunnen beïnvloeden? En waarom mislukt dat vaak? Overtuigende teksten biedt een overzicht van theorieën over de invloed van taal, tekst en beeld binnen het overtuigingsproces en van het empirisch onderzoek hiernaar. De auteurs koppelen onderzoek naar de invloed van deze boodschapkenmerken aan verschillende verwerkingsprocessen. Ook besteden zij aandacht aan automatisch en beredeneerd gedrag en de rol van cultuurverschillen in het overtuigingsproces. Tot slot gaan zij in op het ontwerpen en pretesten van persuasieve teksten, waarbij zij een overzicht geven van methoden en instrumenten die je kunt inzetten om relevante informatie over de doelgroep te verzamelen. Elk hoofdstuk sluit af met praktische opgaven.

  • Hoeken, H., Hornikx, J., & Hustinx, L. (2012). Overtuigende teksten: Onderzoek en ontwerp (2e editie). Bussum: Coutinho. [buy]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *